Des de temps antics la vila de Santa
Coloma de Queralt la trobem vinculada amb la caça i comerç d’escurçons, que com
veurem en aquest article, eren usats per elaborar els “trocics”, que eren unes
pastilles medicinals que formaven part de la triaga magna.
Ja ho deia en Pere Gil, l’any 1600 a
la seva Geografia de Catalunya… Al Cap. XIV, que parla “De las herbas
aromaticas y medicinals…”, parlant de l’herba escurçonera, ens diu el següent:
“Cull se esta herba escorçonera en moltas
parts de Cathaluña: Pero lo lloc ahont se troba millor y en mes abundancia es
en Sancta Coloma de Queralt y sa comarca. Y dire aquí una cosa la qual yo he
considerada, y crec que molts la hauran advertida y es, que en lo terme de Sta.
Coloma se troban moltissims escurçons los quals son molt verinosos, y algunas
vegadas pican y matan ò danyan notablemente: Contra estos escurçons, y lo veri
que dells proceeyx quant pican, es la herba Escurçonera; y esta señyalada en
aquella terra la divina providencia y misericordia; que havent alli com y ha tants escurçons, estigues tota aquella
terra plena de herba escurçonera; per à que los homens alli piccats dels
escurçons, se remediassen en continent abla escurçonera: y en lo mateyx lloc
ahont era lo veri y lo mal se trobas lo remey i la medicina” (1).
Scorzonera hispanica |
Arrels de Scorzonera hispanica |
Echium vulgar |
LA CAÇA D’ESCURÇONS A SANTA COLOMA
No se sap des de quan els escurçons
de l’Alt Gaià eren caçats per utilitzar-los per fabricar la triaga magna. Tampoc
no se’n sap gran cosa de la tècnica que feien servir els colomins per caçar
escurçons, ni tampoc si n’eren les dones les veritables caçadores.
Als pobles de Vilafranca i
Castellfort a Castelló, per exemple, eren les dones les encarregades de caçar
els escurçons i col·locar-los en unes cistelletes o senalles expresses per
portar-los i més endavant vendre’ls als apotecaris, els quals després en feien
trociscs que feien cap a València on s’elaborava la triaga magna.
Sigui com sigui, a Santa Coloma i
rodals, en pic passaven els freds de l’hivern, cap el mes de març, els
escurçons eren caçats en grans quantitats i venuts als apotecaris de la vila,
que en feien “trocics”.
ELS “TROCICS”
Aquesta paraula ens ve del grec i
vol dir rodeta. S’aplicava amb el valor de “pastisset de mel en forma de roda”.
Dioscòrides al segle I d. C., ja la va fer servir per nominar a una “pastilla
amb substàncies medicinals”.
Fent "trocics" |
El de forma cònica el feien amb un senzill
aparell que consistia en un embut, que estava encaixat en una anella enganxada
a un mànec suportat per un peu, el qual s’acollava damunt d’una taula.
Aleshores donant petits cops al mànec, es feien caure petites porcions de
pasta, que un cop assecada es convertia en els “trocics”.
N’hi havia unes vint-i-quatre varietats
d’aquesta mena de pastilles. N’hi havia de safrà, de violetes, de roses,
d’absenta, de marfil cremat, etc. Però nosaltres el que farem és parlar-vos
dels “trocics” d’escurçons.
Segurament que aquests “trocics” els feien a Santa Coloma mateix, perquè els
escurçons allí caçats no podien estar retinguts gaire temps, doncs, segons es
creia al tenir-los tancats, s’enrabiaven tant, que els augmentava la concentració
de verí.
COM ES FEIEN ELS “TROCICS” D’ESCURÇONS
Hi havia diferents fórmules o
maneres de fer aquesta mena de pastilles. Vegem-ne unes quantes.
- Segons Nicolau, els “trocics” que formaven part de la triaga de Galè, s’elaboraven d’aquesta forma: Pren escurçons joves, d’un pam de llarg, que tinguin ulls rojos, llengua mòbil i banyons al cap, semblants a grans de blat. Talla’n el cap i la cua, que deuen amidar tres dits, i de la resta, la part del mig, en treus els intestins i la pell. Renta-ho unes quantes vegades amb aigua dolça fins que aquesta surti clara i després ho cous amb aigua fins que les espines se separin de la carn. Treu les espines, trinxa bé la carn en un morter, i barreja-la amb el seu pes de farina d’erb o pa africà finament polvoritzat, desfent-ho amb el suc de la cocció, i en fas “trocics” que pesin un sou, i ràpidament els asseques a l’ombra.
- Una altra fórmula semblant, però amb algunes variants, és com segueix: Ens saltarem el primer apartat que ens descriu com han de ser els escurçons, indicant però, que han de ser femelles. Assoteu-los ben fort amb vares fines i talleu-els-hi de cop el cap i la cua, que mesuraran cadascun uns quatre dits, i deixeu que flueixi la sang, sacsegeu-los bé fins a dessagnar-los del tot. Després s’espellen i en traiem les vísceres, sobre tot la fel, renta-la amb aigua i sal, fins que l’aigua surti ben clara. Després de trossejar-la, la feu bullir dins d’una olla nova o d’estany, amb foc viu de carbó d’alzina, en aigua dolça, sal, rametes d’anet i una mica d’oli comú, fins que les espines es separin de la carn. Llenceu les espines i espremeu bé la carn i tritureu-la ben fina en un morter de marbre o de mola, barregeu-ho tot amb farina de guixó negre o amb rel de ciclamen diluïda amb una mica del mateix brou i, unteu-vos les mans i els dits amb bàlsam i en feu “trocics” fins, d’un dracma i mig, els quals s’han d’assecar a l’ombra damunt d’un sedàs, remenant cada hora, evitant sobretot que no els hi toqui mai el sol, doncs els faria perdre tot el poder curatiu. Guardeu-los en un recipient de vidre. Es conserven un any.
Aquestes dues fórmules eren les
tradicionals per fer els “trocics” a l’edat mitjana, però a partir del segle
XVII es va preferir de fer servir la carn d’escurçó reduïda a pols, ja que es
creia que en conservava millor les seves propietats medicinals.
Vegem-ne algunes fórmules mitjançant
aquest nou procediment:
- S’agafaven els escurçons quan aquests estaven més vigorosos, se’ls hi tallaven els caps i les cues i els treien la pell i les tripes. Llavors els cossos, els cors i els fetges es rentaven amb vi i es posaven a assecar a l’ombra. I ja un cop ben secs se’n feien pólvores finíssimes, què es guardaven en pots de vidre ben tapats. Aquestes pólvores es podien fer servir directament per elaborar la triaga magna, o també se’n podien fer “trocics”. Per fer-los es prenia d’aquesta pols seca, i es feia una pasta amb vi, i una mica de goma aràbiga o quitrà. Després es feien assecar a l’ombra.
- Una fórmula de l’any 1793, és com segueix: S’agafen pólvores d’escurçons i es barregen amb la suficient quantitat de mucílag de tragacant fet amb vi d’Espanya i es forma una massa que es divideix en “trocics”. Després es fan assecar i es recobreixen dues o tres vegades amb una dissolució de bàlsam de la Meca preparat amb esperit de vi; es deixen assecar un altre cop i es guarden convenientment per al seu ús.
- També s’havien fet “trocics” amb les tripes dels escurçons, barrejades amb mucílag de goma de tragacant i vi blanc; després s’untaven amb bàlsam peruvià negre.
Els “trocics” es recobrien
d’opobàlsam (bàlsam de Judea), el qual formava com un vernís o crosta
protectora, que evitava l’atac d’insectes, àcars i fongs.
Aquests preparats es feien servir
tan internament com externament per guarir de diverses malalties de la pell,
contra les mossegades d’escurçons i altres animals verinosos, en malalties
contagioses, pestilents i malignes. Eren sudorífics, vigoritzants i purificaven
la sang. També anaven bé per combatre el xarampió i la verola. Quan calia
usar-los externament, es desfeien en una mica d’aigua o vi i aleshores es col·locava aquesta
pasta damunt de la part afectada que es tapava amb una cataplasma.
Aquests “trocics” d’escurçons _com hem
vist_ eren un ingredient imprescindible per fabricar la triaga magna _almenys
la primitiva triaga_. Quan el seu destí era aquest medicament, només calia
barrejar-los amb la resta d’ingredients.
Com hem vist, els “trocics” havien
de tenir un pes determinat, a més quan havien estat fets amb escurçons procedents
de Tir, calia que estiguessin segellats convenientment pel Col·legi
d’Apotecaris corresponent.
ELS ESCURÇONS DE SANTA COLOMA DE QUERALT
Corria l’any 1493, i a Barcelona els
protometges de Ferran el Catòlic van imposar als elaboradors de la triaga magna
(“triagers” i apotecaris) l’obligació de preparar els “trocics” amb escurçons
importats d’Egipte, provinents però de Tir, a l’antiga Fenícia. Tots els que
incomplissin l’anterior acord, corrien el risc de ser sancionats amb multes que
podien arribar als 1000 florins.
Desconeixem, si els apotecaris van
fer gaire cas d’aquest mandat, qui ho sap. El cert és que els dolia el no poder
fer ús dels escurçons del país, doncs sortien molt més econòmics. L’any 1548
els cònsols del Col·legi d’Apotecaris de Barcelona van tractar aquest tema tant
delicat. Per una banda volien complir amb el seu deure i fer el millor per a la
professió, i per l’altra volien evitar de ser multats. Per tant, després de les
pertinents consultes polítiques i mèdiques es va sol·licitar _a l’autoritat
pertinent_ que se’ls concedís autorització per poder utilitzar escurçons de la
terra per fer els “trocics”, preferentment els caçats a Santa Coloma de Queralt
_segurament que això és el que ja es feia normalment des de qui sap quan_. Aquesta
petició va ser acceptada per Reial Consell i d’aleshores ençà es va permetre
que es fessin servir escurçons autòctons per a elaborar la triaga magna. El col·legi
delegava en alguns apotecaris la confecció dels “trocics” sobre el terreny. Per
tant, cada any, a petició dels metges, es desplaçava a Santa Coloma una “vuitena”
d’apotecaris per controlar tot el procés (3).
SOBRE EL VERÍ DELS ESCURÇONS
Hipòcrates (aprox. 460-370 a. C.) ja
ho havia dit prou clar quan parlà de les propietats dels escurçons, doncs
comentava: Que si se’ls condimenta d’una
determinada manera, es converteixen en aliment; si d’una altra en medicament.
I de fet la carn d’escurçó s’havia consumit força al llarg dels segles,
segurament com la de qualsevol altra serp, sinó més.
Però per consumir-la calia
preparar-la d’una determinada manera, que consistia en cuinar-la o dessecar-la,
i així perdia part del seu verí. Algunes parts del seu cos com el cap i la cua,
les espines i la fel, eren rebutjades, doncs es creia que era on es concentrava
la major part del verí. Curiosament, el cap i la cua dessecats i triturats, es
feien servir com a contraverí, a més de cardíac, febrífug i sudorífic.
Diuen que totes les masses fan mal i,
per tant, quan es caçaven els escurçons _que com hem vist havien de ser
femelles_ s’havia de vigilar molt que no estiguessin prenyades, doncs aleshores
eren molt més verinoses perquè s’hi afegia el verí de les cries. També se les
fustigava ben fort, perquè el verí es concentrés als extrems del seu cos.
I bé, em sembla que ja us he
empatxat prou amb tants “trocics”, escurçons i triaga. En un pròxim capítol,
però, parlarem de com s’elaborava la triaga magna. De moment deixem-ho aquí.
Josep Ballabriga Clarasó.
(1) En termes semblants s’expressava
l’any 1610 l’historiador valencià Gaspar Juan Escolano en la seva obra “Decada primera de la Historia de la
insigne y coronada ciudad y Reino de
Valencia”. Parlant del poble de Vilafranca a 50 quilòmetres de Morella, ens
explica que les dones van amb unes cistelletes a caçar escurçons per compte
dels metges, per elaborar la triaga. I diu així: “Parece que el cielo se mirò de armarle contra todo genero de veneno,
pues contra el de las mordeduras, de las dichas vivoras, puso a vista dellas la
cordial escursonera… en otras provincias, la llaman yerba Española”… i
citant al metge i naturalista, estudiant de botànica Mattioli, que es veu que
va ser el primer en descriure’n les seves propietats antiverinoses.
Ens explica que es van descobrir les
seves virtuts d’aquesta forma: Un cavaller natural de Lleida tenia segadors
llogats treballant al seu tros, i sembla ser que alguns van ser mossegats per
escurçons. Van tenir la sort, però, que entre ells, també hi treballava un
esclau del dit cavaller, que era “Moro de Berberia” i tenia coneixements sobre
les propietats de l’escurçonera, què havia adquirit a l’Àfrica.Com que havia
vist que aquesta planta, també creixia a Catalunya, dissimuladament en va anar
a arrencar, i en va extreure el suc de les arrels, que va fer beure als
enverinats. Instantàniament van ser curats.
(2) La teoria del signe o doctrina
de la signatura, fa referència a la creença que les plantes porten uns senyals
externs que ens indiquen o ens avisen de les seves propietats curatives o
tòxiques. Pot ser el seu aspecte, la forma, la disposició de les tiges, les
fulles, les flors, o petites taques. Poden ser els colors, les olors, etc.
Aquesta teoria està ben arrelada en
la consciència popular ja des de la més remota antiguitat. Ja ho deia
Hipòcrates “Similia Similibus Curatur”, és a dir “El semblant serà curat pel
semblant”. Galè i Plini el Vell també eren partidaris o seguidors d’aquesta
doctrina.
El cristianisme també es va fer seva
aquesta creença, doncs creia que tot plegat no era pas fruit de l’atzar, sinó
que la mà del Creador, va posar aquests senyals a disposició de la humanitat.
Només calia saber-los interpretar.
És clar, però, que els científics
diuen que aquesta teoria només és una superstició, i que si hi ha algunes coincidències
segurament són degudes a l’atzar.
(3) És ben curiós que el Col·legi
d’Apotecaris de Barcelona, sol·licités expressament al Reial Consell, escurçons
procedents de Santa Coloma per tal d’elaborar la triaga magna.
D’aleshores ençà, Santa Coloma
aconseguí el monopoli del comerç d’escurçons arreu del Principat. Aquesta vila a
l’estar situada en una important cruïlla de camins rals (aquí hi confluïen els
camins d’Igualada, Calaf, Cervera, Montblanc, la Llacuna…), on connectaven un
feix de comunicacions que unien la Mediterrània i l’interior de la Península Ibèrica i, a més,
era un via de pas habitual entre França i l’Àndalus. També era un important
centre de transhumància, amb quatre
fires anuals i amb un mercat safraner d’anomenada. Des dels segle XIII que hi
ha constància d’una important comunitat jueva. El mercat i les fires colomines
propiciaven que metges i cirurgians hebreus i cristians es relacionessin i tinguessin
una estreta unió amb els que habitaven la vila. Als segles XIV i XV, hi ha
constància que metges i cirurgians de Balaguer, Barcelona, Cervera, Falset,
Hostalric, Igualada, la Llacuna, Montblanc, Pons, Tarragona, Valls, es posaven
en contacte i intercanviaven informació amb els acreditats metges jueus i
cristians de Santa Coloma. Fins i tot ens consta al segle XIV, la jueva na Floreta ça Noguera que exercia de
metgessa i llevadora a la vila. Cada comunitat disposava dels seus respectius
hospitals. Els apotecaris hi tenien les seves botigues on confeccionaven els
seus preparats farmacològics. L’any 1593 a Santa Coloma ja hi havia farmàcia.
Segurament que tot plegat degué influir
alhora de prendre la decisió de que aquesta vila tingués l’exclusiva sobre el
comerç d’escurçons.
ho he trobat molt, molt interessant.No havia sentit a parlar mai d'aquest tema.
ResponEliminaGràcies
Gràcies Josep, molt interessant! ho aniré seguint!
ResponElimina