La Vinya a les Piles
En aquesta ocasió només parlarem una mica de
la vinya que s’havia conreat a les Piles i del vi que s’hi el·laborava. De
retruc, també parlarem d’alguns dels pobles de la comarca.
Vitis vinífera sylvestris. Vinya primitiva, raïm silvestre. |
Sembla ser que el conreu de la vinya a la
Penínsul·la Ibèrica i, per tant, a la Conca de Barberà ja ve del temps de la
colonització fenícia, al s. VIII a. C., que va escampar la vinya per la costa
occidental de la Mediterrània. Després van arribar els grecs, veritables mestres
de la cultura del vi, que la van transmetre als romans i aquests ho van fer als
pobles ibers (3). Més endavant, van arribar les invasions bàrbares, però el
conreu de la vinya continuà. Durant el període d’ocupació musulmana, la
viticultura es seguí desenvolupant a la Catalunya Nova de la mà d’aquest poble,
fins millorar-ne el conreu. Malgrat que alguns historiadors ens diuen que,
durant el període sarraí, gran part dels ceps bo hi van desaparèixer de la
Conca ja que els preceptes alcorànics prohibeixen el consum d’alcohol als seus
seguidors, no sembla pas que el conreu de la vinya en sortís afectat (4). Amb
la reconquesta totes les vinyes que havien estat delsmusulmans van ser donades
als cristians pel comte Ramon Berenguer IV. Aquests nous catalans propietaris
de vinya, de seguida, van intensificar i expandir el conreu de la vinya per
tota la Catalunya Nova. D’entre aquests nous propietaris, en destaquen l’Orde
religiós del Cister i els Ordes militars dels Templers i dels Hospitalers, que
van donar un nou impuls al conreu vinícola i van ajudar a escampar-lo per les
seves propietats. Aquí potser cal recordar que per a tots els monestirs cistercencs,
i també per a cada parroquia, l’obtenció del vi els era imprescindible per
celebrar el sacrifici de la Santa Missa i, de fet, caldria remuntar-nos als
primers temps del cristianisme per trobar l’origen d’aquest ritual.
Raïm de vinya actual, grans grossos. |
Bé, després d’aquesta ràpida pinzellada històrica,
situem-nos ara a les Piles on el conreu de la vinya ja es documenta a mig segle
XIII, tot i que hem de dir que aquest cultiu no va ser mai gaire estès. El comte
de Savallà cobrava el delme del raïm doncs tenia un cup del delme (5) a l’aire
lliure, situat al peu de la placeta el Castell, on s’hi encabien les parts del
raïm que cada pagès, que conreava vinya, havia de pagar al comte com a senyor
del lloc. El comte era qui autoritzava i fixava la data del començament de la
verema i qui enviava el seu delmer per recollir les parts estipulades de raïm.
I també era el comte, és clar, qui exercia la justícia senyorial al terme
espilenc. En un llibre de cort de les Piles de l’any 1607 (6) hi ha diferents
disposicions sobre la vinya. Veiem-les:
Estava totalment prohibit que qualsevol
persona armada o no, independentment del seu grau o estament, entrés a la vinya
d’altri. Si una persona en qüestió era enganxada in fraganti en un vinyar que
no era el seu i, a més, anava armada, tenia la presó assegurada. Altres
disposicions anaven adreçades als propietaris de gossos, que el temps de la
maduració dels raïms es veien obligats a tenir-los fermats a casa, per evitar
que anessin a les vinyes. Els que tenien ramats havien de tenir-los allunyats
dels mallols (7). Com a conseqüència de l’alçada (uns 676 m.), el raïm costa de
madurar i hi havia anyades que s’havia de collir una mica verós, la qual cosa
afectava la qualitat del vi. És per aquest motiu que moltes vinyes es plantaven
en llocs arrecerats i ben assolellats per així facilitar la maduració del raïm.
En el cadastre de 1716, el conreu de la vinya
era minoritari, només ocupava 6,25 jornals. En canvi, els cereals, amb més de
cent jornals, representava el 94 % del total conreat.
L’any 1876 de les 734 ha que hi havia de
conreu al municipi, 76 ha eren plantades de vinya. El 1884 ja havien augmentat
a 122 les ha, de ben segur que aquesta extensió de vinya va ser la més gran que
va tenir el municipi espilenc al llarg de la seva història.
Vinya de la Conca de Barberà. |
Aquesta expansió de la vinya, que es produí
no solament a les Piles sinó a tota la
Conca de Barberà, va ser causada per la plaga de la fil·loxera
que, procedent de França, es va anar extenent per tot Catalunya. En no produir
vi els francesos, el preu del vi es disparà i els pagesos conquencs van agafar
la fal·lera de plantar vinya aprofitant els elevats preus del vi i confiant que
mentrestant es trobaria alguna solució a aquella plaga. Però això no va passar fins
més endavant. Mentre la plaga avançava “a trot de diable” fins que l’any 1893
s’anà extenent per tota la comarca i la vinya es va anar morint sense remei fins
desaparèixer (8).
Després es va trobar la solució a aquesta
plaga; calia plantar de nou les vinyes amb un peu nou que era resistent a la
fil·loxera i que s’havia d’importar d’Amèrica i d’aquí que li va quedar el nom
d’americà. Passada la malura de la fil·loxera, a les Piles es tornà a plantar
poca o molta vinya, fins que cap als anys seixanta i setanta la vinya
pràcticament va desaparèixer. Actualment aquest conreu és testimonial, només
trobem algunes parres o uns quants ceps aquí i allà.
Testimonis
de la cultura vitivinícola a les Piles
La parra de Cal Prous. Fotografia Anna Vert. |
Al poble de les Piles tenim un testimoni més
que centenari amb la parra de cal Prous doncs, tal i com podem comprovar, va
resistir tossudament l’embat de la fil·loxera i el pas del temps. Si travesseu
les Piles pel carrer Major (antic camí ral), haureu de passar pel seu dessota.
Esperem que moltes generacions d’espilencs la puquin seguir contemplant.
Cup de Cal Biel. |
Cairons cup Cal Biel. |
He insistit en explicar el tema de l’aigua i
el pou perquè vull fer notar que la grandària i l’alçada del cup van determinar
i condicionar l’estructura de tota la casa.
L’elaboració
del vi
Il·lustració Joan Ballabriga |
Al temps de la verema molta canalla volia
ajudar a “piar” (xafar) el raïm al sostre del cup (nosaltres d’aquest espai en
dèiem “la tina el cup”), els nois i les noies xafaven el raïm amb els peus
descalços (antigament les noies no la podien fer aquesta labor, doncs era de
mala estruguesa, deien que trencaven el most i que el vi sortiria sense gust o,
fins i tot, que el tornarien agre). El resultat d’aixafar la verema, això és tota
la barrusca, el most i la brisa, anava a parar al cup, on s’hi tirava, a través
d’una trapa que hi havia al trebol del cup, i, a més, també s’hi tirava guix i
sal (11) ja que ajudaven a clarificar i purificar el most. Tot seguit, ja es
podia tapar ben tapat i començava el procés de la bullida o primera
fermentació.
Al cap d’uns vuit o deu dies ja es podia
trasbalsar el vi, però hi havia pagesos que esperaven fins a tres setmanes o,
fins i tot, de dos a quatre mesos.
Quan la fermentació ja havia acabat, es
trascolava el vi a través de la gran aixeta que hi havia al fons del cup.
D’aquest lloc en dèiem el “caneller”. Se’n deia trascolar perquè quan es treia
el vi del cup cap a les portadores i d’aquestes cap a les bótes del celler, el
vi es colava. Quan el vi ja s’havia trascolat del tot, calia entrar dins el cup
per treure-hi la brisa, però a l’hora de fer-ho calia anar amb molt de compte
doncs amb el procés de fermentació es produïa gas carbònic, que era un gas molt
traïdor, ja que en ser més pesant que l’aire s’acumalava al fons del cup i
podia asfixiar qualsevol desprevingut. Abans de baixar al cup, doncs, s’airejava
tant com es podia i, per assegurar-se que no hi hagués cap perill, es baixava
lligat d’un cordill o filferro un llum d’oli o una espelma encesos fins al fons
del mateix, si la flama no s’apagava volia dir que ja s’hi podia baixar amb
tota tranquilitat (12).
Raïm moscatell |
Herba pansera (Artemisia campestres subsp. glutinosa) |
El codonyat de most de raïm o “mostillo”
Quan es deixà de conrear la vinya a les Piles
es va perdre el costum de fer codonyat. Però no us penseu que parlo de fer
codonyat de codonya, no, era un codonyat fet amb el most del raïm. Veiem ara
com preparàvem aquesta mena de codonyat, que hi ha llocs que anomenen “mostillo”.
A casa, cada any feien sis calderades de most (el suficient com perquè els hi
durés tot l’any), que feien bullir barrejat amb farina i trocets de poma (14). Seguidament,
es deixava refredar i es posava al sol en platets el temps que calgués fins
assecar-se. Un cop sec tenia la consistència del codonyat. Es conserva
perfectament tot l’any. Aquest postre el fèien la majoria de cases del poble que
tenien vinya, segurament que cada família hi posava el seu toc personal. Si
algú està interessat en fer codonyat, tot seguit us explico la recepta amb
detall. Apunteu, doncs:
Agafeu 1 litre de most de raïm.
Poseu-lo al foc i feu-lo bullir fins que
redueixi a la meitat (compteu uns 30 minuts).
Deixeu-ho refredar una mica.
Ho tornem a posar al foc i hi afegim de 50 a 250
g de farina (aquesta farina l’haurem deixat amb una mica de most fred). Si no
voleu trobar bullerocs (15), millor que ho passeu per un colador.
En tirar la farina, també hi afegim els trocets
de poma tallats ben menuts (escolliu una poma que no porti massa aigua, en tot
cas, va bé assecar-la al sol perquè perdi el màxim d’aigua).
Tota aquesta barreja feu-la bullir aproximadament
uns 20 minuts més.
Deixeu-ho refredar i poseu-ho en platets a
assecar.
Consells:
Si voleu que el codonyat us quedi ben
consistent, poseu-hi més farina i/o tingueu-ho més estona al foc.
Hi ha qui la farina la torra una miqueta. Podeu
provar de substituir la farina de blat per farina d’ametlles o d’avellanes, de
blat de moro o d’arròs, o posar-hi trocets de qualsevol fruit sec (pinyons, ametlles,
nous o avellanes), tot esmicotat; i/o qualsevol tipus de fruita o raspadures de
peles de taronja o llimona. Potser una mica de canyella o matafaluga.
Josep Ballabriga Clarasó
(1)
Taleia
és una paraula que, actualmente, la tenim una mica arraconada, és gairebé
sinònim de feina, però d’una feina amb una activitat obligada i perseverant.
(2) Bla. Aquesta paraula no
es fa servir gaire, és com dir tou o flonjo.El significat de la dita és evident,
vol dir que per santa Teresa (15 d’octubre) ja és temps de començar a sembrar i
per sant Lluc (18 d’octubre) t’hi has de posar com sigui, tant si la terra és
tova, com si és eixuta.
(3) L’inici del conreu de la vinya a la
Penínsul·la Ibèrica encara és molt discutit ja que la Vitis vinifera sylvestris
(el raïm silvestre) és una parra autòctona i hi ha historiadors que creuen que el
seu raïm ja era recol·lectat i consumit, com a fruit, pels pobles peninsul·lars,
almenys ja des del Paleolític. Amb tot, però, no sembla pas que aquesta
varietat de vinya sigui gaire apta per fer-ne vi i ni tan sols per consumir-la
doncs té un gust desagradable i fa uns raïms força petits amb uns grans també
molt petits i esclarissats (generalment fan uns 6 mm, encara que els més
grossos poden arribar als 1,1 cm). Aquests granets d’un color negre-blavós tenen
un producció de most molt baixa, a l’entorn d’un 17 % en relació amb el seu pes
i, a més, tenen un gust agre. Però com que s’han trobat llavors d’aquesta
varietat de ceps en assentaments neolítics, s’ha especulat sobre l’ús que se’n
feia d’aquests fruits i alguns arqueòlegs han suggerit que potser es podrien haver
afegit a les argiles en el procés de fer la cerámica i actuar com a element
desfloculant (els tanins que contenen la pell i les llavors del raïm ajudarien
a mantenir la viscositat i fluidesa de la pasta ceràmica, evitant, així, que
s’esquerdés a l’hora de coure-la). L’altra varietat de vinya és la Vitis
vinifera (raïm salvatge) que és la que es considera el precedent de la vinya
actual. Aquesta varietat fa el raïm força més gros i els grans tenen una
grandària d’uns 4 cm i, a més, són dolços. L’origen d’aquest raïm salvatge, i
també dels primers pobles que produïren vi, prové, segons ens diuen els arqueòlegs,
de la zona geogràfica que abraça els països d’Iran, Iraq, Turquia, Geòrgia i
Armènia, on ja es cultivava fa uns 8.000 anys. A la Penínsul·la Ibèrica s’ha
especulat que el conreu vinícola podria haver començat en el III mil·leni a. C.
al llevant peninsul·lar, a la zona de Múrcia i Alacant, però no queda clar de
la varietat de Vitis de què es tractava. Amb tot, però, resulta xocant com
diverses varietats de cereals i llegums s’expandiren des del Pròxim Orient, travessant
el continent europeu, d’on eren originàries, cap a la Penínsul·la Ibèrica entre
el 7.000 i el 3.500 a. C. Així, si a Catalunya ja trobem testimonis a diferents
jaciments del neolític antic, uns 5.400 a. C., que es recol·lectaven cereals
(blat comú, espelta bessona, pissana i ordi) i llegums (llentia, pèsol, fava, guixa) a tan antiga
data, com és que el conreu del raïm salvatge trigà tants mil·lenis a arribar,
tot i ser procedent de la mateixa zona geogràfica?
(4) Sembla ser que bona part d’aquestes
collites anaven destinades al consum de raïm, de most, arrops i panses. També
produïen vi, tot i que la seva producció n’estava regulada. Hi havia alguns
alts mandataris àrabs, com Abderraman III, que servien vi a les seves festes,
vigilant, però, que el seu consum fos moderat, d’altres en canvi, eren molt radicals
en aquest aspecte. Tot i les prohibicions religioses, els musulmans de totes
les classes socials bevíen vi i el delicte d’embriaguesa era jutjat amb penes
lleus. No en va, l’Alcorà ens diu que els que aconsegueixin el paradís (el
Jardí promès), tindran al seu abast rius de vi, delícia de bevedors…
(5) A aquest cup, com que quedava per sota de
la Placeta, s’hi abocava i trepitjava la verema per sobre, on s’hi accedia per
una porta. Aquesta cambra superior, generalment, estava coberta per una falsa
cúpula que es cobria de terra argilosa atapeïda, aconseguint d’aquesta manera impermeabilitzar
i aïllar la construcció. Hi havia un antic insult, que feia referència a aquest
tipus de cup, si algú et deia que semblaves “el cup del delme”, et titllava de borratxo.
(6) Veieu: L’administració de la justícia
senyorial. Els llibres de cort.
Recull núm. 4. Associació Cultural Baixa
Segarra. 1996.
Valentí Gual Vilà.
(7) Com que no he tingut ocasió de consultar
cap capbreu espilenc, veiem-ne un del comtat veí de Santa Coloma de Queralt, es
tracta d’un capbreu de l’any 1590, on consta que el delme es cobrava a la
desena. “E lo delme de la verema se done de aquesta manera, ço es, que lo
senior fa fer crida quan li appart, que ningú no gos veremar de tres dies, y si
volen veremar, que li porten la verema del delme que li toque al Castell al
cup; y així, tothom per poder veremar lay porten al Castell y al cup” (Història
de Santa Coloma de Queralt, de Joan Segura i Valls). Després de l’abolició de
les senyories, van ser els consells d’universitat o del comú (el cumu), o sigui
els precedents dels actuals ajuntaments els qui controlaven tot el procés de la
verema mitjançant ordinacions i els que fixaven la data en què calia començar a
veremar. I de fet, gran part de la Conca estricta es guiava amb Montblanc, per
començar la collita del raïm el mateix dia.
(8) L’any 1892 va expirar el tractat de
comerç amb França i el govern espanyol ja no va aconseguir renovar-lo. Com que
els francesos ja començaven a produir altre cop vi de les seves replantacions i,
a més, estaven queixosos de la qualitat dubtosa dels vins espanyols, no els
interessà renovar el tractat per a la importació de vins. A més a més, els
preus del vi van anar baixant de forma inexorable i, entre una cosa i l’altra,
es va fer evident que “l’edat d’or” del comerç vinícola arribava a la seva fi.
(9) Al terme de Biure, les últimes vinyes que
hi va haver van ser la del Malet i la del Morera, que van aguantar fins als
anys setanta.
(10) Aquest cup és de planta circular i la
paret que l’envolta té un gruix d’1,00 m. El seu interior té una amplada de
2,80 m i una alçada similar. Està revestit de 6 filades de grans rajoles
gairebé quadrades (cairons), que medeixen 41 cm d’alçada i 38 cm d’amplada, són
de ceràmica envernissada d’un color marronós i estan lleument corbades.
D’aquest tipus de cup en deien cup de cairons o caironat. Cada any, abans de
començar a veremar, calia repassar les juntures de les rajoles, per evitar
pèrdues de vi. Després de reajuntar-les es pintaven amb clara d’ou, o bé amb
pega (aquesta pega era una mena de quitrà que s’obtenia de la combustió parcial
de la renyina del pi), tant l’una com l’altre servien per impermeabilitzar el
cup. Aquest cup està cobert d’un sostre de rajola, a manera de volta catalana,
però, possiblement, quan es construí aquest trebol era cobert d’unes fustes o empostissats
(brescat), que es col·locaven una mica separades perquè el most s’anés escolant
en trepitjar-lo. Quan acabava tot el procés, la brisa es tirava dins el cup i,
acte seguit, es tapava. En aquest cup ple hi devien cabre més de 17.000 litres
de vi.
(11) Es creia que com més sal es tirava al
most, més perdia l’acció embriagadora a l’hora de convertir-se en vi i així
se’n podia beure més sense que fes tant mal. En afegir sal, el vi agafa un
color més rogenc i més viu, però la sal calia afegir-la amb molta mesura doncs,
sinó, s’obtenia un vi salat. De les consequències de posar massa sal al vi,
se’n queixava el govern francès a l’espanyol l’any 1890 i els advertia que no
admetrien qualsevol vi que fos adulterat i “amb una coloració rogenca i amb un
gust salat”. Des d’aleshores, un vi que contingués un gram de sal per litre era
considerat salat i no podia ser comercialitzat.
(12) La família Clarasó de les Piles era
descendent de cal Clarasó de Montalegre, petit poblet del municipi de Pontils.
Amb tot, però, sembla ser que aquesta nissaga havia vingut del poble de Santa
Perpètua uns quants segles enrere. Aquest cognom el trobem escrit amb diverses
grafies: Clarassó, Claraçó, Clarezó... Però deixem-nos de genealogies i passem
a explicar-vos el motiu d'aquesta nota. En el registre civil de Santa Perpètua,
i en el primer llibre de defuncions, hi ha constància que el 21-10-1877
moria Salvador Clarasó Solé de Santa Perpètua, de 40 anys d'edat, víctima de
l'àcid carbònic. L'accident va pasar a les 13 hores a la Masieta del Tous
(Santa Perpètua), que és on vivia amb la seva família. Encara que en la
nota del registre no consta, explícitament, que la víctima morí al cup de la
dita masia, tot ens ho fa pensar.
(13) Una tècnica per conservar els raïms, més
que res els pansers i els moscatells, era mitjançant “l’escaldat”. Ramon
Violant i Simorra la recull a la seva obra “Etnografia de Reus i la seva
comarca. El Camp, la Conca de Barberà i el Priorat”. Es feia d’aquesta manera:
primer de tot es fa bullir aigua en una caldera, on hi posem una cabeça d’alls,
un grapat de palla de sègol, un lluc d’herba llemenera, que també rep altres
noms, d’entre els quals destaquem el de botja pansera o herba pansera
(Artemisia campestres subsp. glutinosa), un raig d’oli i cendra. Després de
bullir tots aquests ingredients, colem aquesta aigua i la tornem al foc i, quan
arrenqui el bull, hi submergirem els raïms que haurem lligat de cap per avall amb
un fil d’emplomar. Per calcular l’estona que ha d’estar dins de l’aigua
bullent, reseu tres avemaries i llestos, ja estaran a punt per penjar a
l’esgolfa de cap per avall. Es veu que els alls actuen com a repel·lent per a
les abelles; la palla de sègol i la llemenosa, els donen un bonic color groc;
l’oli és per fer-los lluents i la cendra perquè s’assequin millor.
(14) Quan es posen trocets de fruita o, fins
i tot, verdures barrejades amb el most, en el procés de fer el codonyat, diuen
els lingüistes que d’aquesta confitura n’hauríem de dir arrop. Una altra fòrmula
per tractar el most consisteix en fer bullir el most una bona estona fins que
agafi una consistència melosa. Aleshores, d’aquesta mena de melmelada en direm
melassa.
(15) Bulleroc, una altra paraula mig perduda.
Són els grums o grumolls que trobem dins d’una pasta. També en diem bullerocs a
les volves de neu.
Bibliografia:
Amades, Joan. Costumari Català. El curs de
l’any. Salvat Editores, S. A. i Edicions 62.
Barcelona. Segona edició en facsímil:
novembre de 1982.
Giral i Raventós, Emili. Història agrària
dels Països Catalans. Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona.
Barcelona. Primera edició, 2005.
Iglésies, Josep. La crisi agrària de
1879-1900. La fil·loxera a Catalunya. Barcelona.
Llibres a l’Abast, 1968.
Recasens i Llort, Josep. L’impacte de la fil·loxera
a la Conca de Barberà. (1870-1905).
9 Grup Editorial. Cossetània Edicions. Valls.
2013.
Molt interessant! Ara estem més orgullosos d'haver recuperat el cup de sota casa, molt semblant al de la foto. Felicitats per l'article
ResponEliminaQuina maravella de text!
ResponEliminaGràcies Gebre. M'afalaga el teu comentari.
EliminaJosep